English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei: „Furnizorii sunt mult mai slabi din punct de vedere al puterii de negociere decat lanturile de retail".

09/10/2014 09:17

Dupa aproape cinci ani, investigatia Consiliului Concurentei privind retailul alimentar se apropie de final. Sunt vizate nume grele din retailul romanesc, dar si companii multinationale, implicate mai mult sau mai putin in dictarea unor preturi pe verticala. Aranjamente de culise ce lasa sa se intrevada pe moment doar partea vizibila a icebergului. Sunt cei patru mari retaileri singurii care au incheiat aranjamente de pret?

Detalii despre investigatia Consiliului Concurentei, alaturi de alte subiecte din retailul romanesc, intr-un interviu cu domnul Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

 

 

Brandprivat.ro - Investigatia privind retailul alimentar se apropie de final. Asistam la o premiera, lista companiilor suspectate de intelegeri pe verticala cuprinzand nume grele precum Metro, Selgros, Mega Image sau Interex.

Bogdan Chiritoiu - Este o investigatie declasanta in 2009 ca rezultat al unui studiu de piata derulat timp de doi ani si prin care s-au colectat date de la toti retailerii. Era si un scandal atunci privind codul de bune practici, se vorbea despre comportamentele reprobabile ale retailerilor, s.a.m.d. Concurenta merge bine in acest sector si noi nu am obiectat la taxele de raft. Am avut semne de intrebare asupra managementului de categorie si asupra MFN (clauza natiunii celei mai favorizate), clauza pe care aplicand-o la zona de retail inseamna „da-mi mie pretul cel mai mic pe care il dai altcuiva". Deci, despre aceste aspecte am spus ca au potential de a fi anticoncurentiale. Nu le-am catalogat ca fiind anticoncurentiale, ci am spus doar ca trebuie sa supraveghem zona aceea. Avand in vedere modul cum au evoluat lucrurile din 2009, cand a fost finalizat acest raport care, in esenta lui cred ca este favorabil industriei de retail, si pana acum nu am motive sa pun la indoiala concluziile de atunci. Au aparut insa si indicii legate de contracte sau cvasi contracte cum sunt formularele de promotii care sugerau ca in unele cazuri apar preturi minime. Deci retailerii si furnizorii lor stabilesc preturi minime pentru vanzarea anumitor produse. Ori asta pentru noi este anatema. Daca exista o conditionare care spune nu ai voie sa revinzi sub un anumit pret sau nu ai voie sa vinzi altcuiva sub un anumit pret, pentru noi e o restrictionare a concurentei, care poate sa afecteze bunastarea consumatorului. Pe aceste aspecte au fost deschise investigatiile. Din 2009 si pana in 2014 au trecut cinci ani de zile de cand ne ocupam de aceasta investigatie. Cazul putea fi terminat in urma cu un an, dar am avut anumite probleme procedurale create de avocatii unor companii, ceea ce ne-a obligat sa schimbam legea vara aceasta in sensul limitarii posibilitatilor de intarziere a cazurilor. Si iata ca dupa cinci ani de zile suntem in sfarsit la finalul cazului. Nu-l vad o premiera. Da, dar nu vad de ce ar fi deosebit fata de multe alte cazuri pe care le avem. Adica nu as vrea sa se inteleaga ca tintim in special industria de retail, ca ni s-a pus noua pata sa le gasim lor nod in papura. E o investigatie cum avem foarte multe: sunt aproape 60 de investigatii in total. E o dictare verticala de preturi, noi am avut multe cazuri de genul acesta - in majoritatea am dat sanctiuni si cele mai multe cazuri au fost sustinute si de deciziile instantei. Deci din punctul asta de vedere nu l-as vedea ca un caz special. El este special poate doar pentru faptul ca sunt firme mari, cu cifre de afaceri mari si doi, e un domeniu de foarte mare interes, legat direct de bunastarea populatiei. E un sector mai mare si mai important decat altele, dar altfel nu are alte conotatii intelectuale foarte complicate.

Brandprivat.ro  - Anuntul Consiliului Concurentei vine in momentul in care la nivelul lanturilor de retail incep sa se deruleze negocierile contractuale pentru anul viitor. Credeti ca poate fi acest caz un semnal si pentru alti retaileri sa isi modifice sau sa isi adapteze contractele in cazul in care ar mai exista situatii similare?

Bogdan Chiritoiu - Ce mi s-a spus, dar asta dumneavoastra stiti mai bine, este ca simpla declansare a investigatiei in 2009 a creat o schimbare sau o reasezare a practicilor din industrie. Consiliul Concurentei a dat oricum sanctiuni in cazul unor acorduri verticale, asa cm am mai spus. Cred intr-adevar ca sunt multe situatii in economia romaneasca unde exista genul acesta de intelegeri intre furnizori si retaileri prin care unul sau altul e conditionat privind pretul la care vinde produsele respective. Ori astea noi am spus de foarte multe ori ca nu sunt in regula. Avem numeroase decizii ale instantelor care confirma punctul nostru de vedere deci, cumva, e semn ca incetul cu incetul aceasta realitate va fi acceptata la nivelul diferitelor industrii din Romania si anume ca nu e treaba unei parti la ce pret vinde sau revinde cealalta parte marfa respectiva. Odata ce ai vandut cuiva o marfa e treaba lui ce face cu ea si nu mai ai dreptul sa ii pui conditii si invers cand cumperi de la cineva o marfa nu ai niciun drept sa ii spui unde si la ce pret sa vanda altora aceeasi marfa.

Brandprivat.ro  - Spuneati despre acele modificari pe care vreti sa le introduceti in procedura in asa fel incat sa va ajute sa urgentati rezolvarea unor cazuri la fel cum, existenta unor martori poate sa ajute sau sa influenteze derularea unei anchete.

Bogdan Chiritoiu - Intr-adevar noi avem acum o procedura care are un succes moderat as spune: recunoasterea. Si in cazul asta chiar avem cateva companii care si-au recunoscut vinovatia. In schimbul recunoasterii noi putem da o reducere a sanctiunii. Pentru noi avantajul unei recunoasteri este ca reducem numarul de procese ceea ce ne permite sa ne alocam resurse catre noi cazuri. In loc sa stam trei ani de zile cu juristii sa pregateasca aparari si echipa de caz sa ii sustina pe juristi, pentru ca in instanta acestia vor avea nevoie de suportul echipei care a lucrat pe cazul respectiv, deci in loc sa imobilizez resursele astea pot sa le aloc unor noi cazuri. Si atunci renteaza sa dam o reducere - si e si in interesul public sa dam o reducere a sanctiunii daca ea conduce la o diminuare a activitatii noastre in instanta. Aceasta procedura are un anumit succes in randul companiilor pe care noi le sanctionam. Dezavantajul este ca recunoasterea asta nu poate sa vina decat in momentul in care s-a terminat investigatia. Ori daca o investigatie dureaza doi ani in medie, dar avem si de trei ani - asta cu retailul a fost de cinci ani - ar fi mult mai avantajos ca recunoasterea sa vina la inceputul investigatiei, sa spunem dupa trei luni sau dupa sase luni. Atunci intr-adevar ne-ar scuti si mai mult eforturile. Si asta as vrea sa putem introduce in legislatie la anul, sa putem sa avem genul acesta de solutionari timpurii a cazurilor.

Brandprivat.ro - In cazul investigatiei din retailul alimentar sunt patru lanturi de retail mentionate.

Bogdan Chiritoiu - Da.

Brandprivat.ro - Ei nu au actionat insa singuri ci impreuna cu furnizorii respectivi.

Bogdan Chiritoiu - Raportul ii identifica vinovati si pe unii si pe altii. Atunci cand avem de a face cu un contract, contractul e o intelegere ce reprezinta vointa partilor. Deci daca este ilegal atunci ambele parti au o doza de vinovatie. Daca vinovatia este egala sau nu e alta discutie dar, oricum o doza de vinovatie comuna trebuie sa existe cu un contract ilegal.

Brandprivat.ro - Iar de cealalta parte a baricadei avem...

Bogdan Chiritoiu - 22 de companii. Care poate vor spune ca puterea lor de negociere este mult mai mica. In general, da. Nu intotdeauna. Sunt companii care cu greu ar putea argumenta ca au o putere de negociere mai mica decat un lant mediu de magazine, dar in principiu da, furnizorii sunt mult mai slabi din punct de vedere al puterii de negociere decat lanturile de retail.

Brandprivat.ro - Tranzactia Angst - Mega Image. Dosarul este depus la dumneavoasta si este in curs de rezolvare.

Bogdan Chiritoiu - Discutam inca. La noi interlocutorul este Mega Image. Noi intotdeauna discutam cu achizitorul nu cu vanzatorul. El ne cere permisiunea de a derula tranzactia. Inca suntem in discutii cu Mega Image, respectiv cu avocatii lor ca sa ne clarificam unele aspecte. Inainte de a face analizele trebuie sa stabilim cifrele si cotele de piata, sa intelegem care este realitatea despre care vorbim. Odata ce ne clarificam cat de mare ar fi, stabilim care sunt pietele relevante. Pe acestea noi le definim ca o arie in jurul magazinului pe care il analizam. Consideram ca un consumator se poate deplasa la magazine care sunt la o distanta de aproximativ 10 minute de mers cu masina.

Brandprivat.ro - Teoretic asistam la o premiera fata de tranzactia Auchan - Real deoarece acum trebuie sa identificati niste arii la nivel de oras. Mega Image fiind foarte puternic pe piata capitalei inseamna ca aceste arii se vor reduce la nivel de sector sau poate chiar de zona?

Bogdan Chiritoiu - Exact ce spuneam. Cercuri concentrice cu raza de 10 minute de mers cu masina, pornind de la magazinul pe care il analizam. Asa consideram zona de captare a unui magazin. Ne intereseaza daca in zona respectiva exista alte alternative pe care le au consumatorii.

Brandprivat.ro - Ar fi posibil ca tranzactia sa nu fie finalizata pe toate magazinele?

Bogdan Chiritoiu - E posibil. La asta ne uitam: daca din cele 20 de magazine sunt unele care in zona respectiva duc la o concentrare prea mare a magazinelor Mega Image. Termenul nostru de referinta este 40% cota de piata. O cota de piata pe care o putem defini fie in functie de cifra de vanzari fie in functie de spatiu. Cam astea sunt cele doua masuri la care ne uitam in mod normal. Cat de mult vinzi sau cat de mare e aria pe care poti sa iti expui marfurile. Dupa ce ne vom lamuri, repet, cat de mari sunt cotele de piata vom vedea. Este foarte probabil sa existe zone in care cota de piata depaseste 40%. Ce se poate face? Normal, noi vrem sa aprobam tranzactia. Noi plecam, de la premiza ca doua companii vor sa faca o tranzactie si pe cat posibil trebuie sa o facilitam. Doar in extrem o blocam. O sa vedem acolo unde sunt cote mari de piata daca intr-adevar concurenta e perturbata si daca oamenii nu au suficiente alternative atunci o sa discutam cu Mega Image in special, care pot fi masurile compensatorii. Ele pot sa fie diferite angajamente, cum a fost in cazul Auchan. Atunci (Auchan) ne-a spus ca in cele doua orase unde exista preocupare - Targu Mures si Craiova - ca nu mai deschide noi magazine si vor abuza de pozitia puternica in piata. Preturile pentru o serie de produse de referinta, de baza, nu vor fi mai mult de 5% mai mari decat pretul produselor similare din alte magazine din zona. Astea sunt angajamentele care au fost in cazul Auchan-Real. In cazul Mega Image poate ca vor fi angajamente similare sau putem ajunge, in extremis, la masuri structurale ceea ce inseamna sa obligam pe Mega Image sa renunte la o serie de magazine.

Brandprivat.ro - Considerati ca sistemul cash&carry mai functioneaza in Romania?

Bogdan Chiritoiu - In 2009 consideram cash&carry o piata distincta de piata de retail. Doctrina noastra a ramas aceeasi. Nu ne-am schimbat parerea. Periodic trebuie sa ne actualizam studiile dar momentan suntem inca la concluzia din 2009.

Brandprivat.ro - In aprilie a fost aprobat un proiect de lege privind modalitatile de plata in numerar. Canalul cash&carry are articol special in lege, ce prevede plati de pana la 10000 de lei in conditiile in care pentru restul lanturilor de retail platile in numerar se opresc la palierul de 5000 lei. De ce v-am intrebat, pentru ca la final, acele legi care au fost create special pentru formatul cash&carry, la ora actuala, prin evolutia pietei, nu fac altceva decat sa blocheze aparitia unor noi competitori.

Bogdan Chiritoiu - Legea porneste exact de la faptul ca segmentul e o piata distincta. Magazinele cash&carry se adreseaza in principal firmelor si nu clientilor individuali si atunci le aplicam aceeasi regula de cash pe care o aplicam in tranzactia dintre firme. O sa reanalizam segmentul anul viitor atunci cand in parlament va fi discutata legea privind plafonarea platilor cash intre persoane fizice si juridice. Atunci o sa reanalizam subiectul acesta.

Brandprivat.ro - Ce parere aveti despre mecanismul promotiilor. Se anunta un pret fara ca langa acesta sa apara si stocul respectiv. In Romania exista in prezent doar doua lanturi de retail care afiseaza la promotii si cantitatile din spatele acestora. De ce cred ca e necesara afisarea cantitatilor? Sunt promotii care nu urmaresc volume ci doar imagine. Un pret mic creaza o imagine in ochii consumatorului. Revista e tiparita si poate fi vazuta timp de mai multe zile. Aceasta este imaginea care ramane in ochii multora si nu raftul gol, fara stoc. Teoretic, avem o practica anti concurentiala.

Bogdan Chiritoiu - Nu am un punct de vedere format pe subiectul acesta. La prima vedere as spune ca e problematic si tot la prima vedere as spune ca e o problema pentru ANPC. Cred ca se apropie de genul de reclama inselatoare. Daca spun vino la mine sa cumperi zahar cu doi lei si eu nu am zahar mi se pare ca e inducere in eroare a clientilor, lucru care ar fi de competenta ANPC-ului.

Brandprivat.ro - Cantitatea arata de fapt forta retailerului. Da, asa cum spuneti ca pret, poate fi ANPC-ul.

Bogdan Chiritoiu - ANPC-ul are atributia legala de a sanctiona eventuala publicitate inselatoare. Repet, daca cineva spune vino la mine ca am un produs mai ieftin si cand te duci s-a terminat stocul, l-a indus pe om in eroare. L-am pus sa vina  si el nu gaseste lucrul pe care i l-am promis in reclama. Din acest motiv as crede ca daca e sa introducem o reglementare care sa spuna, cand faci o promotie, asigura-te ca exista si un stoc suficient, un stoc rezonabil al produselor ca sa poti sustine promotia respectiva. Mi se pare ca o astfel de reglementare ar fi atributul ANPC-ului. E doar o opinie a mea, la cald, fara sa ma consult cu expertii nostri.

Brandprivat.ro - Cum vedeti retailul romanesc la ora actuala?

Bogdan Chiritoiu - Noi suntem multumiti de faptul ca avem prezente in Romania un numar mare de lanturi internationale. Fata de alte tari ale Uniunii Europene sunt mai multe lanturi prezente. Ne multumeste faptul ca la preturi stam bine in comparatie cu tarile U.E.. Eurostat-ul ne spune ca preturile noastre sunt substantial mai mici, in medie, decat preturile medii din U.E. si, doi, Institutul nostru de Statistica ne spune ca preturile la alimente cresc mai lent decat preturile la nivelul economiei. Deci, inflatia pe produse alimentare e mai mica decat inflatia generala. Lucrurile acestea sunt bune pentru consumatori. Nelegat direct de concurenta, e un lucru bun ca avem o crestere a comertului modern. Un comert care respecta legislatia fiscala, deci e un comert fiscalizat, prin care statul isi incaseaza taxe. Sunt multe elemente pozitive. Reducerea TVA-ului la paine a fost un exercitiu daca pot sa il numesc astfel sau un experiment care ne-a confirmat faptul ca piata alimentara functioneaza bine din punct de vedere concurential. Faptul ca reducerea de TVA a fost aproape integral sau in mare parte transmisa catre consumatori e iar un semn de functionare buna din punct de vedere concurential. Asta nu inseamna ca am neaparat o opinie pozitiva despre reducerea TVA-ului. Dar concurential, modul cum a reactionat piata la aceasta schimbare e pentru noi un lucru pozitiv. Sunt multe lucruri bune pot spune in piata de retail. Ce ne-am dori? Sa vedem cat mai multe produse romanesti. E un lucru care necesita timp, dar poate fi accelerat prin politicii publice: sa facilitam prezenta produselor romanesti pe rafturile magazinelor. Un semn bun e ca de doi ani incoace nu mai suntem importatori de alimente, dar desigur o tara cu potentialul agricol al Romaniei ar trebui sa aiba o pozitie mult mai puternica din punctul de vedere al comertului alimentar. Suntem in continuare deficitari pe fructe si legume, deci orice se poate face ca sa crestem iar penetrarea fructelor romanesti, un obiectiv important al politicii nationale. Asta probabil ca indica atat sprijinul pentru producatorii romani si combaterea evaziunii fiscale si vamale.

Brandprivat.ro - Va multumim.

 

 

 


Toate actualitatile