English Romana
SONDAJ

Exista coruptie in retailul modern?

  • Da
  • Nu
  • Nu stiu
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Biserica critica strategia Lidl dar trece cu vederea greselile Danone si Nestlé

05/09/2017 19:07

Suparare mare in Belgia. Lidl este pus la zid dupe ce un consumator a descoperit ca retailerul a modificat imaginea bisericilor ortodoxe de pe insula Santorini, stergand pur si simplu crucile acestora. Sunt aratate cu degetul produsele inspirate din gastronomia greceasca, reunite sub brandul privat Eridanous. Intr-o Europa lovita tot mai mult de curente contradictorii, scandalul capata repede amploare. In joc intra si Dominik Duka, un cardinal ceh care, intr-o scrisoare adresata ambasadorului grec din Cehia, critica decizia Lidl considerand-o un act necivilizat. Subiectul ajunge si pe prima pagina a ziarelor din Regatul Unit, tara in care cota de piata a Lidl se afla pe un trend ascendent, amenintand alarmant suprematia retailerilor britanici. Gratie internetului, subiectul ajunge si in Romania, fiind preluat rapid de presa tabloida dar si de publicatii cu pretentii. Strategia retailerului german este blamata, romanii inventivi din fire si cu frica de Dumnezeu lansand chiar un apel la boicotarea magazinelor Lidl. In definitiv, iaurtul grecesc fara cruce pe ambalaj, parca nici nu mai are acelasi gust.

Articolele aparute in ultimele zile in mass-media internationala si preluate ulterior de publicatiile autohtone, contin din start doua mari greseli:

  • Lidl nu este primul si nici singurul care a eliminat crucea de pe cupolele bisericilor din Santorini
  • In cazul Lidl, imaginea gresita nu apare doar pe produsele Eridanous

Dar sa le luam pe rand.

 

Imaginea bisericilor ortodoxe din insula Santorini, un exemplu de me-too la nivel international

Eridanous este un brand privat din generatia a II-a, sub a carui umbrela sunt adunate peste 150 de SKU-uri inspirate din gastronomia greceasca, produse in principal in Grecia si Cipru dar si in tari europene precum Germania si, mai recent, Romania. Lansarea brandului Eridanous pe piata romaneasca a avut loc la aproape un an de la intrarea oficiala a germanilor in Romania, printr-o actiune de tip in-out, jucata in august 2012. La momentul respectiv, designul ambalajelor parea inspirat din mitologia greaca. Doi ani mai tarziu, Lidl a inlocuit vechiul design cu unul nou, mult mai comercial, imaginea principala fiind centrata pe turnurile celebrei biserici ortodoxe din insula Santorini.

Oricat ar parea de ciudat, Lidl nu a inventat roata. Imaginea bisericilor ortodoxe de pe insula Santorini, devenita simbol pentru produsele Eridanous, nu este inventia Lidl. O putem gasi pe sute de produse distribuite la nivel mondial, multe sub branduri mult mai celebre decat Eridanous.

Printre ele si doua branduri internationale, extrem de cunoscute romanilor: Danone si Nestlé. Chiar daca produsele celor doua companii multinationale nu au ajuns si pe piata autohtona, ambele au in portofoliu retete de iaurt grecesc pe al caror ambalaj se regaseste aceeasi imagine. Si tot fara cruci, la fel ca in cazul produselor Eridanous.

Danone si Nestlé nu sunt insa singurele companii producatoare ce au preluat imaginea. O regasim – tot fara cruci – si pe alte branduri de producator precum Le Petit Basque, Lynos sau Kolios.

Si cum fenomenul me-too este apanajul brandurilor private, imaginea bisericilor ortodoxe de pe insula Santorini a fost preluata pe banda rulanta, putand fi gasita in diferite lanturi de retail prezente in tarile Europei. Si in cazul acestora, crucile au fost sterse. Pe lista apar nume cunoscute precum Carrefour, Intermarche, Leclerc sau Tesco.

Eliminarea crucilor a devenit un fenomen la scara mondiala, putand fi intalnit si in magazinele de peste ocean, atat sub brand de producator (Stonyfield) cat si sub brand privat (Our Finest in Walmart).

 

In toata aceasta nebunie generala este gresit sa aratam cu degetul doar spre Lidl. Dupa cum am demonstrat, lista „vinovatilor” este mult mai lunga, culpa fiind una comuna.

 

De ce doar Eridanous?

Informatia potrivit careia, in cazul Lidl, crucile sterse sunt doar pe produsele Eridanous este falsa. Poate mult mai cunoscut romanilor, brandul privat Milbona reuneste in portofoliul sau si cateva retete de iaurt grecesc pe al caror ambalaj este exact aceeasi imagine. Iar articolele Milbona fac parte din sortimentatia permanenta a Lidl Romania.

 

Asadar, NU doar Lidl si NU doar Eridanous. Este gresit sa punem la zid un singur retailer si sa trecem cu vederea abordari similare venite din partea unor multinationale precum Danone sau Nestlé, dar si a unor lanturi internationale precum Carrefour, Walmart, Intermarche sau Tesco.

 

Cu cruce, fara cruce!

In conditiile in care eliminarea crucilor de pe cupola bisericii din Santorini a devenit strategie internationala, mai exista totusi producatori care si-au pastrat decenta, optand pentru imaginea reala.  

Aceeasi abordare o intalnim si la retaileri precum Colruyt (brandul Boni Selection)

Aldi (brandul Milsani) sau Sainsbury’s.

 

O abordare interesanta si in acelasi timp alunecoasa am gasit la Carrefour, pe brandul Carrefour BIO, retailerul obturand crucea ortodoxa printr-un simplu artificiu de incadrare a imaginii.

 

Ce spune Lidl?

La solicitarea adresata retailerului german, televiziunea belgiana RTL a primit urmatorul raspuns oficial: „Evitam sa afisam simboluri religioase deoarece nu dorim sa excludem nicio convingere religioasa. Suntem o companie care respecta diversitatea, acesta fiind si motivul pentru care am ales sa abordam aceasta trasatura de design”.

 

Ce nu spune Lidl?

Desi raspunsul este unul corect si, aparent impartial, Lidl uita sa precizeze cand a aparut aceasta schimbare in strategia sa de brand privat. Am incercat sa gasim veriga lipsa, cautand in baza noastra de date. Si nu mica ne-a fost mirarea cand am gasit cateva exemple extrem de relevante.

In martie 2015, crucea ortodoxa putea fi vazuta pe ambalajul unui iaurt cremos, produs in Polonia pentru Lidl Romania, sub brandul privat Pilos.

Cateva luni mai tarziu, Lidl lansa in Romania o linie de dulciuri orientale intr-o ambalare exclusiva. In stilul cunoscut, retailerul si-a personalizat codul de bare, in designul acestuia regasindu-se si minaretul unei moschei. Ortodoxie vs. Islam, pe ambalajele unor produse brand privat. Putem spune asadar ca anul 2015 a fost ultimul an in care simbolurile religioase mai puteau fi gasite pe ambalajul produselor Lidl.

 

 

In loc de post scriptum

Nu putem incheia fara sa nu prezentam o abordare interesanta, venita in acelasi an 2015, din partea Grupului Delhaize, pe brandul sau privat mainstream.

Ortodoxie vs. Antichitate. Santorini vs. Atena. Ce poate fi mai sugestiv, atunci cand vrei sa punctezi originea greaca a unui produs?

ec. Florin Frasineanu

 

 

 

 

 


Toate actualitatile