English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Adio, dar raman cu tine. Lactalis mai inchide doua fabrici

06/07/2020 16:20

In cel mai pur stil corporatist, inchiderea fabricilor din Floreni si Vatra Dornei a fost anuntata intr-o zi de vineri. O strategie tipica multinationalelor de fiecare data cand ies cu vesti proaste. Decizia insa nu a fost luata acum ci produce deja efecte in piata. Produse din portofoliul Dorna Lactate ies de cateva luni de pe liniile de fabricatie Albalact sau Covalact.

 

 

Intr-o iesire la rampa ce pune in umbra discursul celebrului Catavencu, presedintele Lactalis isi exprima atasamentul fata de brandul LaDorna si, mai ales, fata de Romania. Cat despre fostii angajati, ii si vedem pe locuitorii din satele din zona Dornei Candrenilor stand fata in fata cu un consilier si discutand despre protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala.

„Aceasta masura este menita sa ne asigure continuarea procesului de productie si a investitiilor in dezvoltarea portofoliului LaDorna cu respectarea riguroasa a cerintelor de performanta si siguranta ale Grupului Lactalis. Am fost nevoiti sa luam aceasta decizie dupa epuizarea tuturor incercarilor de eficientizare a activitatii in cele doua fabrici, luand in considerare si noua realitate economica care ne determina sa fim mai atenti la operativitatea business-ului nostru in Romania si sa ne adaptam planurile coerent, pentru a ramane competitivi in industrie” - Giampaolo Manzonetto, Director General Grup Lactalis România.

Interesanta aceasta referire la competitivitate intr-o industrie aflata in permanenta sub presiunea preturilor din import dar si a retailerilor. Pe langa produsele LaDorna, in fabricile din Floreni si Vatra Dornei se produceau si branduri private. Si e suficient sa mentionam aici doar cele doua variante de lapte UHT (1,5 si 3,5%) sub brandul KClassic destinate retelelor Kaufland din Romania si Bulgaria. Sa fi fost oare aceste doua produse de volum picatura de care atarna competitivitatea Lactalis? Cum negocierea pretului in cazul brandurilor private se face pe net-net, orice scenariu este posibil. Colaborarea cu Kaufland ridica insa un alt semn de intrebare. Cum se face ca niciun lant de retail francez nu s-a aratat interesat de sustinerea fabricilor din Floreni si Vatra Dornei? Auchan, Carrefour si Cora s-au dezis de proverbiala intrajutorare franceza si au trecut cu vederea peste oportunitatile pe care le putea oferi Lactalis. E adevarat, a existat odata o linie Carrefour pe laptele UHT produsa tocmai in cele doua fabrici. Dar asta a fost demult, pe vremea cand Lactalis nu stia inca unde este Romania pe harta Europei. Paradoxal, pe partea de branduri private, sustinerea – daca poate fi numita sustinere atunci cand nu cunosti in detaliu conditiile comerciale – a venit din partea unui lant german.

Eficientizarea la care face referire CEO-ul Lactalis este un alt semn de intrebare. Rezultatele inregistrate in 2018 – ultimul an pentru care exista un bilant la Ministerul Finantelor Publice – au fost pozitive. Cifra de afaceri a crescut cu peste 25 procente, iar Dorna Lactate a incheiat anul pe profit. E adevarat, nu vorbim de aceeasi rata a profitului net inregistrata de cei pentru care compania producea branduri private, ci de un procent mult mai modest, asa cum intalnesti astazi aproape la toate companiile producatoare din industria lactate. Posibil – si este o noua ipoteza – ca tocmai acest procent, sa-i spunem ridicol, sa-i fi nemultumit pe actionarii Lactalis. Pentru ca in definitiv, inchiderea unor unitati de productie nu este luata doar de managerul de tara.

“Colectarea laptelui va continua sa se desfasoare normal, cu pastrarea integrala a contractelor incheiate cu fermierii romani parteneri si directionarea laptelui catre celelalte fabrici.” Frumos accentul pe care CEO-ul Lactalis il pune pe cuvantul „partener” atunci cand vorbeste de fermierii romani. In conditiile in care se face referire la performanta, competitivitate si eficientizarea activitatii, Lactalis va continua sa colecteze lapte din Bucovina si bazinul Dornelor pe care, ulterior, il va trimite la sute de kilometri distanta, pana in Alba sau Covasna. Practic, grupul francez isi incarca deliberat costul cu materia prima. Si asta doar de dragul „parteneriatului” cu producatorii romani. Va ajunge oare laptele colectat in Bucovina si bazinul Dornelor in produse romanesti sau va fi transformat in lapte praf, trimis spre Spania, Croatia sau Franta de unde, ulterior, va reveni in tara sub forma unui produs finit sub branduri internationalizate precum Fulga sau Zuzu?  

Si un ultim detaliu care ne-a atras atentia din expunerea CEO-ului Lactalis. Oare despre ce dezvoltare a portofoliului LaDorna se vorbeste? Din informatiile pe care le detinem, in ultimii ani, lansarile sub brandul LaDorna pot fi numarate pe degete. Nu acelasi lucru s-a intamplat la Albalact unde nu trece trimestru fara sa nu vedem noi produse in piata. E adevarat, multe din lansarile Albalact sunt sub branduri private sau sunt articole Fulga si Zuzu produse prin cine stie ce tari europene si importate in Romania. Pentru ca si aici, la Albalact, articolele noi, produse in Romania pot fi numarate pe degete.

ec. Florin Frasineanu

 

 

Va recomandam sa cititi si:

Ce s-a ales din visul lui Raul Ciurtin? - 23/07/2019 – articol rezervat abonatilor

 


Toate actualitatile