English Romana
SONDAJ

Ce program credeti ca vor avea magazinele moderne, in an centenar, de Ziua Nationala a Romaniei?

  • Program normal
  • Vor fi inchise
  • Nu stiu
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

ANPC a declansat operatiunea Automatul de cafea. Care este tematica actiunilor de control     

19/03/2019 16:23

Pentru multi romani cafeaua de dimineata a devenit din aceasta saptamana o adevarata provocare, mii de aparate fiind deja scoase din uz de campania declansata de ANPC - ANSVSA. Explicatia? Aparatele trebuiesc certificate de Larex. Miza este enorma. Vorbim de peste 100.000 de aparate de cafea amplasate pe intreg teritoriul national. Un calcul simplu demonstreaza ca prin perceperea unei taxe modice de 100 lei anual, in conturile bugetului de stat ar intra peste 10 milioane lei. Pe de alta parte, avizarea unui numar atat de mare de automate de cafea da un sens existentei Larex, institutie intrata de anul acesta sub umbrela ANPC-ANSVSA.

Potrivit unui document transmis de la centru catre filialele judetene, tematica actiunilor declansate de ANPC la nivel national va viza urmatoarele aspecte:

 

CATRE,

COMISARIATELE JUDETENE PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR

In atentia Doamnei/Domnului Comisar Sef Adjunct

 

In conformitate cu programul privind tematicile de control proprii pe trim. I 2019 al CRPC, in perioada 18.03-29.03.2019 veti desfasura o actiune de verificare a respectarii prevederilor legale privind conformitatea, calitatea, conditiile de prezentare si informare a bauturilor calde furnizate de automatele denumite generic ”de cafea” (diferite sortimente de cafea, ciocolata calda, ceaiuri, etc.)

Cadrul legal, nelimitativ, este urmatorul:

  • Legea prevenirii nr. 270/2017
  • Hotararea Guvernului nr. 33/2018 privind stabilirea contraventiilor care intra sub incidenta Legii prevenirii nr. 270/2017, precum si a modelului planului de remediere - Regulamentul (UE) nr.1169/2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare;
  • OG nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Legea nr. 363/ 2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Ordinul nr. 72/2010 privind unele masuri de informare a consumatorilor, cu modificarile si completarile ulterioare.

Controlul va urmari, in principal, urmatoarele aspecte:

1. Conditii de expunere/amplasare, instalare, prezentare:

Pentru acest punct veti solicita, cartea tehnica a automatului/dozatorului pentru a se compara conditiile de instalare, amplasare, functionare prevazute de producatorul aparatului raportat la conditiile de la fata locului;

  • amplasare in incinta acoperita sau in exterior, respectarea conditiilor de temperatura si umiditate in conformitate cu conditiile si prevederile tehnice date de producatorul aparatului;
  • modul de alimentare si calitatea apei potabile folosite la prepararea bauturilor calde, asigurarea conditiilor corespunzatoare privind potabilitatea apei folosite;

2. Modul de informare a consumatorilor:

  • existenta unei etichete, afisate amplasat la loc vizibil si redactata lizibil, privind denumirea sortimentelor de bauturi calde oferite de automatul/dozatorul respectiv, ingredientele folosite, gramajul acestora;
  • lista substantelor alergene si in special a laptelui si produselor derivate (inclusiv lactoza); instructiuni de utilizare, de exemplu: introduceti bancnotele si/sau monedele pe rand, selectati cantitatea de zahar, selectati bautura, ridicati paharul.
  • atentionari, avertismente, de exemplu: ”aparatul functioneaza cu bancnote de 1 leu, monede de 10 si 50 de bani”, “Atentie, bautura fierbinte!”; “Aparatul elibereaza/nu elibereaza rest!”, etc.
  • afisarea preturilor;

3. Calitatea ingredientelor si a bauturilor:

  • existenta documentelor de provenienta;
  • verificarea directa a caracteristicilor organoleptice a alimentelor, respectiv (aspect, miros si gust, prezenta corpurilor straine in continut,) 
  • starea ambalajelor (paharelor):
  • integritate, etanseitate;
  • incadrarea in cantitatea neta, respectiv volumul net, declarat;
  • incadrarea in termenul de valabiltate a ingredientelor/materiilor prime folosite:
  • respectarea conditiilor de pastrare a materiilor prime din dozator:
  • umiditate, temperatura, raportat la conditiile prescrise de producator;
  • respectarea retetelor de fabricatie pentru bauturile preparate;

4. Modul de respectare a prevederilor Legii 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor.

In acest sens se va urmari, utilizarea altor ingrediente fata de cele declarate, de exemplu:

  • declararea in lista ingredientelor a laptelui (sau frisca), in realitate folosindu-se substitute pe baza de grasimi vegetale;
  • folosirea termenului de ”ciocolata” in cazul bauturilor fabricate din produse cu continut scazut de cacao (conform pct. 2 lit.d din Anexa nr. 1 Sectiunea A din Normele din 14.05.2003 cu privire la natura, originea, fabricarea, etichetarea si marcarea unor produse din cacao si ciocolata destinate consumului uman, probate prin Ordinul comun 335/714/318 din 2003 : „Ciocolata de baut, cacao indulcita, pudra de cacao indulcita - produsul care consta dintr-un amestec de cacao pudra si zaharuri, care contine minimum 25% pudra de cacao; aceste denumiri trebuie insotite de sintagma "continut redus de grasime" in cazul in care produsul este cu continut redus de grasime, asa cum este definit la lit.b).”
  • Alte abateri.

Observatii:

  • toate actele normative care constituie temeiul legal al prezentei tematici vor fi prelucrate cu comisarii in vederea intocmirii corecte a documentelor de control.
  • controlul efectuat se va evidentia in registrul unic de control, conform Legii nr. 252/2003.
  • la efectuarea controlului veti avea in vedere prevederile procedurii cadru de control.
  • pentru abateri constatate care nu intra in legislatia specifica protectiei consumatorilor, acestea se vor consemna in documentul de control si se vor transmite institutiilor abilitate, dupa caz.
  • pentru abateri ale produselor in care producatorul/distribuitorul/importatorul, dupa caz, este in raza de competenta a altui judet, se va face adresa catre CRPC/CJPC-ul pe a carui raza isi are sediul social operatorul economic respectiv, in vederea asigurarii trasabilitatii produsului si dispunerea masurilor legale.

Nota:

  • raportarea tematicilor proprii, pana la alte reglementari, se va face lunar, in primele 7 zile ale lunii urmatoare lunii de raportare, conform formatului de raportare sintetic;

 


Toate actualitatile