English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

2014, Anul Auchan

19/06/2015 09:55

Dupa achizitia Real, anul 2014 se anunta drept anul Auchan. 

Analistii se asteptau ca retailerul sa rupa gura targului si sa urce in topul national cel mai probabil direct pe pozitia secunda, depasind astfel Carrefour. Nu a fost sa fie asa. Auchan s-a inecat la mal, ratand intrarea pe podium. 

 

Cu o cifra de afaceri neta de 3,77 miliarde lei, Auchan s-a clasat (teoretic) al patrulea la finele lui 2014. Spunem teoretic pentru ca exista un mare semn de intrebare din partea Lidl. Este insa o cu totul alta poveste. Fata de 2013, evolutia Auchan este pozitiva. Crestere de doi digiti si o preluare derulata contra cronometru. Rezultatul insa nu convinge. Ba mai mult poate fi un mare semnal de alarma. Daca Auchan reusea sa isi pastreze indicatorii din 2012, fara nici cea mai mica urma de crestere, vanzarea retelei sale ar fi trebuit sa treaca de pragul celor 6 miliarde de lei. Desigur, este doar un scenariu putin probabil in cazul asimilarii unei retele concurente precum Real. O retea ce si-a construit la vremea respectiva o strategie diferita, cu un cu totul alt mesaj.

 

De ce un semnal de alarma? Poate cel mai relevant indicator este vanzarea medie zilnica. Dupa calculele noastre, media zilnica in 2012 era de peste 572 mii lei pentru un magazin Auchan si peste 335 mii lei la hypermarketurile Real. Ce s-a intamplat in ultimii doi ani? Scaderea inregistrata de Auchan dupa integrarea magazinelor Real este incredibil de mare, depasind cele mai pesimiste asteptari. Practic, la nivelul anului 2014, media zilnica a trecut usor peste 337 mii lei. O diferenta minima fata de pragul realizat in 2012 doar pe hypermarketurile Real. Cifra este cu atat mai alarmanta cu cat vorbim de o medie. Normal, exista magazine ce realizeaza cifre superioare la fel de bine cum exista magazine ce se situeaza mult sub acest prag. Ce inseamna aceasta? Desi s-a produs fizic, integrarea magazinelor Real nu a reusit. Pentru ca nu Auchan a integrat Real ci Real a integrat brandul Auchan. Strategia abordata de francezi nu a dat rezultatele scontate. Magazinele Real au devenit o adevarata piatra de moara de gatul Auchan, alterand performantele acestuia. Prin achizitia Real, Auchan si-a dublat prezenta in orase precum Timisoara, Cluj Napoca, Pitesti sau Constanta dar a intrat si in 9 orase noi dintre care 6 in Trasilvania. In primul caz posibil sa asistam la canibalizarea propriului brand. Totusi, trei magazine Auchan in Timisoara, dintre care doua la doar cativa kilometri unul de altul e un pariu prea riscant. Cum riscanta este si dublarea prezentei in Pitesti sau Constanta. Conceptul Auchan nu a convins nici pe pietele noi castigate prin achizitia Real. Adica exact in acele orase de la care se astepta un reviriment pentru cifra Auchan.

Cauzele acestui esec rasunator sunt multiple si tin in special de strategia Auchan. Pentru o imagine completa mai putem adauga si schimbarea operata la nivel de top management. La ce ne putem astepta? In niciun caz la schimbari peste noapte. Entuziasmul rebrandingului s-a consumat iar clientii si-au format opiniile lor. O schimbare radicala nu se poate produce peste noapte, cu atat mai mult cu cat trebuie umblat chiar in strategia proprie. Pentru recastigarea terenului pierdut e nevoie de timp. Luni bune daca nu chiar ani. Piata insa nu asteapta. Concurenta vine puternic din urma, iar Lidl sufla deja in ceafa Auchan. De cealalta parte, Metro refuza sa se recunoasca invins, scotand noi asi din maneca in timp ce francezii de la Carrefour, intr-o schimbare la 180 de grade, par sa fi redescoperit oportunitatile Romaniei. Pentru Auchan lupta pare pierduta iar sansele sale de a mai ajunge vreodata pe podium in clasamentul national al retailerilor au disparut. Definitiv! E greu de crezut ca vom asista la un reviriment peste noapte. Cel care se anunta drept principalul (si poate singurul) candidat capabil sa opreasca ascensiunea Kaufland a dezamagit. Din pacate in acest sens, da, 2014 poate fi considerat anul Auchan.

ec. Florin Frasineanu

 

 

Va recomandam sa cititi si:

Este vanzarea hypermarketurilor Real un castig pentru Metro? - 03/12/2012 

Lidl sufla in ceafa Auchan, tintind un loc pe podium in clasamentul retailerilor - 11/06/2015 articol destinat abonatilor

 

 

 

 


Toate actualitatile