English Romana
SONDAJ

Exista coruptie in retailul modern?

  • Da
  • Nu
  • Nu stiu
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Retailul modern in vizorul comisarilor ANPC. Rezultatele actiunilor de control privind conformitatea, modul de etichetare, comercializare, prezentare si publicitate a laptelui de consum si a produselor lactate

14/05/2017 19:03

In luna martie 2017 comisarii din cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor au desfasurat o actiune de control pentru verificarea modului de respectare a prevederilor legale referitoare la comercializarea, conformitatea, modul de etichetare, prezentare si publicitate a laptelui de consum, a produselor lactate, laptelui conservat, partial sau integral deshidratat, laptelui pentru cafea.

 

In cadrul actiunilor de control, desfasurate in toate judetele tarii si in Municipiul Bucuresti, au fost controlati 853 operatori economici constatandu-se abateri la 515 dintre acestia (~ 60 %). A fost verificata o cantitate de  94 tone lapte de consum si produse lactate, din care circa 9 tone produse (~9,6%) nu se incadrau in prevederile legale in vigoare.

Au fost prelevate 104 esantioane de lapte si produse lactate, care in urma analizelor de laborator efectuate de CNIEP Larex, ICA si DSVSA a rezultat ca 3,8 % nu se incadrau in parametrii fizico-chimici impusi sau declarati de producatori.

Structura esantioanelor prelevate este urmatoarea:

  • 17 esantioane de telemea, din care 17,6 % erau neconforme;
  • 14 esantioane de unt, din care 7% erau neconforme;
  • 13 esantioane de lapte de consum toate fiind conforme;
  • 9 esantioane de smantana toate fiind conforme;
  • 11 esantioane de produse lactate acide toate fiind conforme;
  • 22 esantioane de cascaval toate fiind conforme;
  • 11 esantioane de branzeturi toate fiind conforme;
  • 2 esantioane de branza proaspata de vaca toate fiind conforme;
  • 5 esantioane de alte produse lactate toate fiind conforme;

Masuri dispuse ca urmare a deficientelor constatate:

  • oprirea temporara de la comercializare a cca 4,1 tone lapte de consum si produse lactate in valoare de 51 mii lei pana la remedierea neconformitatilor constatate;
  • oprirea definitiva si scoaterea din circuitul consumului uman a circa 182 kg produse in valoare de 2382 lei care erau improprii consumului uman;
  • aplicarea de 686 sanctiuni contraventionale, constand in 330 avertismente si 356 amenzi contraventionale insumand 1.045.200 lei, pentru incalcarea reglementarilor privind protectia consumatorilor.

Principalele abateri constatate:

Neincadrarea in parametrii fizico-chimici

3,8% dintre esantioanele prelevate de produsele lactate existente la comercializare prezentau parametrii fizico-chimici neconformi, respectiv, cu continuturi de grasime lactata, umiditate sau sare diferite fata de cele impuse prin acte normative sau declarate de producatori prin etichetare.

Produsul „Unt de masa PROXI tip B 65% grasime”, data durabilitatii minimale 15.04.2017, distribuitor SC PROFI ROM FOOD SRL Timisoara, comercializat de SC PROFI ROM FOOD SRL Alexandria, prezenta proportia de grasime de 62,6%, fata de 65% prevazut, confirmat Raport de expertizare Seria B nr. 012873 din 28. 03. 201, emis de LAREX Bucuresti.

Produsul telemea de vaca Aro, data durabilitatii minimale 11.05.2017, lot. 703031105 produs de SC Productie Milkcom SRL - Covasna prezenta parametrul grasime/substanta uscata determinat 38,9% fata de prevazut: min.42%, confirmat prin Raportul de Expertizare seria B nr.012922/29.03.2017, emis de LAREX Bucuresti.

Telemea maturata BACIUL 400 g, producator SC MERIDIAN AGROIND SRL Ramnicu Sarat, judetul Buzau, comercializata de Kaufland Romania SCS Bucuresti - Supermarket Focsani prezenta continutul de apa de 68,8% fata de max. 57% prevazut, continutul de grasime raportat la substanta uscata de 22,4% fata de minimum 40% prevazut, continutul de proteine de 16,2% fata de minimum 17,5% prevazut, confirmat prin Raportul de Expertizare seria B nr.013029/03.04.2017, emis de LAREX Bucuresti.

In 52% dintre judete se comercializau lapte de consum si produse lactate in afara datei durabilitatii minimale, respectiv  a datei  limita de consum  stabilite  de  producatori.

Conform prevederilor legale in vigoare, operatorii economici sunt obligati sa comercializeze  numai produse in cadrul datei durabilitatii minimale, respectiv a datei limita de consum stabilite de producatori. Controlul a scos in evidenta incalcarea acestor prevederi, astfel:

SC ARTIMA SA Chiajna, magazin Tg.Mures comercializa cascaval clasic cu data durabilitatii minimale depasita cu 3 zile.

La SC PROFI ROM FOOD SRL Pl 2111 SIBIU s-a constatat comercializarea de produse lactate cu data durabilitatii depasita: (Danone iaurt de baut 1,8% gr expirat de o zi). 

Produse cu data durabilitatii minimale/ data limita de consum depasita s-au mai constatat si la: magazinul Billa din Brasov apartinand SC COLUMBUS OPERATIONAL SRL (unt Koliba 82% grasime, distribuitor SC KOLIBA SRL Turda);

 
Stare ambalaje

SC LIDL DISCOUNT SRL – Magazin 246 – Dumbravita, jud. Timis - comercializa produsele: Smantana PILOS 12%, Iaurt Natur PILOS 2,5%, Iaurt Light PILOS 0,1%, in spatiul frigorific avand ambalajele deteriorate, turtite, presate, crapate, cu continut scurs pe ambalaj si pe eticheta.

La SC PROFI ROM FOOD SRL- TIMISOARA, pct de lucru SUCEAVA, au fost depistate la comercializare cutii telemea de vaca Delaco, cutii care erau ruginite la partea inferioara. 

 

Lipsa totala sau partiala a elementelor de caracterizare-identificare, la: 

SC PROFI ROM FOOD SRL, a comercializat produse lactate fara a se respecta modul de informare a consumatorilor asupra elementelor de identificare si caracterizare (nu sunt mentionate ingredientele alergene si valoare energetica, informatii in limba romana, informatii complete privind denumirea produsului, producatorului, informatii privind conditiile de pastrare / depozitare  etc.).


Abateri privind inscrierea denumirii sub care se vinde produsul

SC PROFI ROM FOOD SRL Sibiu, SC COLUMBUS OPERATIONAL SRL Billa Sibiu, SC PROFI ROMFOOD SRL Sibiu comercializau produsele lactate (telemea de vaca, cascaval, brinza de burduf,  smantana, cas, unt import Irlanda) la care s-a constatat lipsa informarii ingredientelor, a tratamentului termic la care a fost supus produsul, a coditiilor de depozitare si / sau datei limita de consum.

 

Utilizarea de denumiri sub care se vand produsele, eronate, incomplete sau alese astfel incat sa induca in eroare consumatorul asupra naturii reale a produsului

La KAUFLAND Romania SCS magazin Sfantu Gheorghe, Covasna  cu ocazia controlului s-a constatat ca, produsele pe baza de soia expuse in vederea comercializarii erau etichetate la raft cu denumirea de iaurt cu arome specifice, produsele neavand in compozitie lapte sau vreun derivat de lapte.

PROFI ROM FOOD SRL Timis /Profi 2 Calarasi comercializa Telemea maturata din lapte de capra /CRIS SIB LACTO SRL Arad, care desi pe eticheta aplicata pe cutie/amabalajul colectiv al produsului era inscriptionata corect, acest sortiment de branza era comercializat la vitrina asistata cu eticheta de raft inscriptionata „telemea de capra SIBIU”.

Iaurt grecesc OLYMPUS cu mar si scortisoara/coacaze/rodie si zmeura 1,6% grasime, 125g, producator Fabrica de lapte Brasov SA – denumirea poate induce in eroare consumatorii asupra naturii produsului, continutul de grasime este inscris cu cifre foarte mari iar virgula este greu vizibila, produs comercializat de Kaufland Romania SCS Bucuresti – supermarket Focsani.

Crema cu unt SOLE 200g clasic/ cu ardei, produse in Ungaria pe eticheta de raft sunt denumite Crema de unt; comercializate de Kaufland Romania Scs Bucuresti – supermarket Focsani.

Grasime tartinabila Delma cu savoare de unt/ cu savoare de unt si sare/ cu savoare de unt si paine pe vatra 500g - sunt inscrise la raft „Grasime tartinabila unt”, respectiv „Grasime tartinabila cu unt” comercializata de Kaufland Romania SCS Bucuresti – supermarket Focsani.

SC Artima SA – supermarket Piatra Neamt, preparatul alimentar pe baza de grasimi vegetale si animale President Toastella are afisata, pe eticheta de raft, denumirea de unt President 82%.  


Lipsa inscrierii declaratiei nutritionale

La SC COLUMBUS INTERNATIONAL SRL - BUCURESTI, pct de lucru FALTICENI, Suceava la diferite sortimente de branzeturi nu exista eticheta nutritionala.

SC Rewe Romania Bucuresti – supermarket Roman, judetul Neamt cascaval Armonia Bucovinei, la care declaratia nutritionala nu era completa, lipsind grasimile si acizii grasi saturati. 

 

Lipsa inscriptionarii sau inscriptionarea incorecta a datei durabilitatii minimale/ datei limita de consum

La SC PROFI ROM FOOD SRL - TIMISOARA, pct de lucru SUCEAVA, mag 2412, la branza topita Delaco, data expirarii era inscrisa pe clips, dar fara a contine si anul.

La SC PROFI ROM FOOD SRL - TIMISOARA, pct de lucru SUCEAVA, mag 2427, la branza topita cu smantana Sibiana, data expirarii era inscrisa pe clips, dar fara a contine si anul. 


Elemente de identificare netraduse in limba romana

Lipsa traducerii in limba romana a informatiilor referitoare la folosirea produsului mascarpone Galbani in anumite retete - produs comercializat de SC CARREFOUR ROMANIA SA punct de lucru Selimbar judetul Sibiu.

La Profi Rom Food SRL Timisoara, magazin Alba Iulia s-a constatat la comercializare  produsul Fromagio a carui traducere in limba romana este ilizibila, produsul cascaval afumat Raraul este prezentat la raft ”Cascaval Dalia afumat” desi pe eticheta produsului nu se regaseste denumirea ”Dalia”, deasemenea la produsele lactate vrac (telemea de oaie/de vaca, smantana) nu se specifica ingredientele alergene si nu se informeaza in mod vizibil despre termenul de valabilitate.

 

Lipsa inscrierii procentului ingredientului mentionat in denumirea produsului

Kaufland Romania Scs Bucuresti – supermarket Focsani comercializa Telemea  de acasa cu lapte de capra 300g, Burduf cu lapte de oaie 150 g - producator Unilact Transilvania SRL Unirea, jud. Alba la care nu se declara procentul de lapte de capra/oaie care apare in denumire.

La magazinul alimentar Penny Market apartinand SC REWE (ROMANIA) SRL/Brasov, erau expuse la comercializare sortimentele de lapte UHT marca Boni 1,5% si 3,5% grasime, distribuite de SC REWE (ROMANIA) SRL Ilfov, care nu aveau specificate pe ambalaj temperatura la care poate fi pastrat produsul, fiind inscris “a se pastra la temperatura mediului ambiant”.


Neinscrirea substantelor cu efecte alergene

Lipsa inscrierii substantelor cu efecte alergene s-a constatat astfel: crema de unt Biomilk comercializata de supermarketul apartinand SC ARTIMA SA/Brasov, diverse sortimente de produse lactate comercializate de SC AUCHAN ROMANIA SA – Bucuresti, pct de lucru SUCEAVA,

 

Expunerea inlocuitorilor de produse lactate (unele chiar cu denumiri asemanatoare cu cele ale produselor lactate consacrate) alaturi de produse lactate, in aceleasi spatiu frigorific, fara o informare corespunzatoare a consumatorilor ceea ce induce in eroare consumatorii

SC LIDL DICOUNT SRL filiala Satu Mare prezenta la comercializare produsul Tofu Matur la 180 gr si produsul Bio Soya la 1 litru expuse intre produsele lactate, iar SC REWE ROMANIA SRL filiala Satu Mare prezenta la comercializare produsul Paradiso mix Smoothie la litru, Tatinio Premium 300 g si Linco Apetit 500 g, expuse intre produsele lactate.

La KAUFLAND ROMANIA SCS BUCURESTI – supermarket in Focsani, judetul Vrancea in rafturile de expunere a produselor lactate erau expusi si inlocuitori de lapte, fapt ce poate induce in eroare consumatorul la alegerea produsului, de exemplu Sole Drink 3,2% grasime 1l (bautura cu lapte si grasimi vegetale), Sole preparat alimentar din lapte cu adaos de grasimi vegetale 20% grasime 800g erau expuse la raft la raioanele de lapte sau smantana, cu denumiri ce pot induce in eroare asupra naturii: "Bautura de lapte UHT”, respectiv „Sole preparat alimentar lapte 20% grasime”.

SC Columbus Operational SRL si SC Artima SA aveau expuse spre comercializare diferite produse lactate (smantana pentru frisca, telemea de oaie Olympus, telemea de oaie Carrefour) in vecinatate directa cu inlocuitori de produse lactate (preparat alimentar pe baza de grasimi vegetale Hulala, preparat alimentar Del Delis Denish White, Akadia Double Cream), fara a exista raioane separate.

SC Lidl Discount SRL Nedelea – supermarket Piatra Neamt, grasime vegetala tartinabila 70% grasime Rama Maestro  expusa la comercializare in imediata vecinatate a produsului unt 82% grasime Pilos.

SC Profi Rom SRL Timisoara – supermarket Piatra Neamt, produsul Untar Proxi 57% grasime – amestec de grasimi tartinabile expus la comercializare in imediata vecinatate a produsului lactat unt de masa Proxi 65% grasime.

SC Artima SA – supermarket Piatra Neamt, produsele: preparat alimentar pe baza de grasimi vegetale si animale President Toastella si specialitate Akadia - preparat din lapte degresat si grasimi vegetale in saramura, erau expuse la comercializare in imediata vecinatate a produselor lactate. 

 

Informarea necorespunzatoare la raft, prin stabilirea de catre comercianti, pentru inlocuitorii de lapte si produse lactate, a unor denumiri de produse lactate, creandu-se in acest fel ideea ca sortimentele respective sunt produse lactate.

La SC REWE ROMANIA filiala Satu - Mare produsele Lapte Zuzu, Boni Kefir prezentau pe etichete procentul de grasime de 3,5 %, iar pe eticheta de la raft 3 %.

 

31% dintre operatorii economici controlati prezentau abateri de la prevederile legale referitoare la afisarea preturilor

Controlul a depistat lipsa afisarii preturilor, afisarea acestora intr-o forma care ingreuna vizibilitatea, lizibilitatea, cat si lipsa afisarii preturilor pe unitatea de masura care inlesneste consumatorilor comparatia si le usureaza alegerea, astfel:

Neafisarea preturilor intr-o forma vizibila, usor de citit, inscrierea acestora direct pe ambalajul produselor (autocolante de dimensiuni mici, greu vizibile) s-a constatat la: SC PROFI ROM FOOD SRL, Selgros Cash&Carry Brasov cu magazine in Alba Iulia; LIDL DISCOUNT SRL Nedelea, magazin Tg.Mures, SC Profi Rom Food SRL Timisoara – Magazin Profi 2333 Focsani (Danone Natural 125g – Promo 7+1, Cascaval Neaos Delaco 150g, Cascaval Rucar covalact de Tara), Kaufland Romania Scs Bucuresti – supermarket  Focsani din judetul Vrancea.

Lipsa afisarii preturilor de vanzare, s-a constatat la: SC KAUFLAND ROMANIA SCS - Bucuresti, pct de lucru Falticeni.

 

Neafisarea concomitenta a pretului pe unitatea de masura (lei/kg) si a pretului de vanzare in cazul produselor prembalate:

La SC PROFI ROM FOOD SRL - TIMISOARA, pct de lucru SUCEAVA, la 16 cutii iaurt, pretul afisat la raft era mai mic decat pretul la casa de marcat.

 

Modul de desfasurare a  promotiilor publicitare 

La operatorul economic COLUMBUS OPERATIONAL SRL – punct lucru Slatina s-a constatat la comercializare produsul iaurt cremosso la pretul de 1,35 lei/buc si pachetul de 5+1 gratis la pretul de 7,45 lei in loc de 6,75 lei/pachet respectiv produsul iaurt delicios caise Danone la pretul de 1,28 lei/buc si pachetul de 7+1 (8 portii la pret de 7) la pretul de 8,99 lei in loc de 8,96 lei rezultand astfel savarsirea unei practici comerciale incorecte inselatoare.

SC REWE ROMANIA SRL Stefanestii de Jos, magazin Tarnaveni, judetul Mures comercializa iaurt ZUZU 7+1 gratis la pret de 6,30 lei fata de  de 6,09 lei cat ar rezulta calculat, pretul unitar este de 0,87 lei;

SC ARTIMA SA Chiajna, magazin Tg.Mures comercializa branza cantitatea 0,14 kg, la pret de 4,4 lei si seturi formate din 2 bucati de 0,14 kg cu promotie indicata pe ambalaj de -10% reducere de pret, fata de pretul corect de 7,92 lei, produsul la pachet promotional are pretul de 9 lei, mai mare decat in cazul in care consumatorul ar achizitiona 2 bucati individual.

SC SELGROS CASH & CARRY SRL Brasov, magazin Tg.Mures comercializa iaurt ZUZU CU FRUCTE 125 g la pret de 1,13 lei, iar la bax de 8 bucati, oferta 6+2 gratuit la 7,13 lei, fata de 6,78 lei pret real.

SC COLUMBUS OPERATIONAL SRL Bucuresti, magazin Tg.Mures comercializa iaurt Activia 3 buc cu 10% reducere la pretul de 7,69 lei, in conditiile in care produsul singular este la pret de 2,39 lei, pretul corect ar fi 4,53 lei;

SC KAUFLAND ROMANIA filiala Satu Mare prezenta la comercializare telemea de vaca Covalact, chefir/iaurt din lapte de capra la 200 g, KClassic telemea la 200 g cu informarea pe eticheta de la raft:

  • ,,mai ieftin", fara a se mentiona pretul produsului de referinta.
  • semnalizare cu eticheta rosie cu semnul exclamarii, fara a mentiona ca este un produs nou sau ca este o reducere a pretului.

La SC REWE SRL, supermarket din orasul Bolintin Vale, judetul Giurgiu s-au constatat abateri pentru diferite produse lactate, astfel:

la vanzare pachete promotionale de tip “6+2”, “8+2” de produse lactate: iaurt Zuzu, iaurt Zuzu max, iaurt Boni, pentru care lipsea produsul singular, cu pretul de referinta aferent, astfel incat consumatorul nu putea verifica corectitudinea ofertei;

afisarea incorecta a preturilor la raft pentru pachetele promotionale de tip “7+1” de iaurt natural Zuzu, astfel: pretul per pachet “7+1” era afisat 6,30 lei, fata de 6,09 lei pretul corect calculat avand in vedere pretul / buc afisat 0,87 lei;

afisarea incorecta a preturilor referitoare la produsele aflate la vanzare accelerata cu mentiunea “- 30 % reducere”, lipsind pretul vechi barat si pretul nou al produsului: iaurt Zuzu, iaurt Zuzu dietetic, smantana Hanul Boieresc, unt Covalact;

SC REWE (ROMANIA) SRL Alexandria comercializa diferite oferte promotionale fara a exista produsul individual pentru verificarea corectitudinii acestora, astfel:

  • pachet iaurt ZUZU cu capsuni, fructe de padure si banane 6+2 ,,8 portii la pret de 6,,;
  • pachet iaurt ZUZU degresat 7 + 1 ,,8 portii la pret de 7,,

La SC REWE ROMANIA SRL- Stefanestii de Jos, pct de lucru Gura Humorului, judetul Suceava la 16 pachete promotionale de iaurt ZUZU, 8+1 gratuit, nu exista la raft produsul de referinta.

In cadrul SC Auchan Romania SA municipiul Bucuresti se comercializa lapte pentru cafea Delaco, pachete promotionale alcatuite din 4 unitati de produs (10x7,5g) ce aveau aplicat pe ambalaj un sticker inscriptionat cu: „3+1 cadou” si un pret afisat la locul de vanzare de 4,45 lei, pret incorect, in raport cu pretul unitatii de produs (10x7,5g) si anume de 1,39 lei - pretul corect fiind de 4,17.

De asemenea in cadrul aceluiasi operator economic se comercializau pachete promotionale alcatuite din 4 pahare iaurt cu capsuni si 2 pahare iaurt cu mango a 125g (6x125g) Zuzu Max ce au inscriptionat pe ambalajul comun mentiunea „Oferta 5+1  6 la pret de 5” cu un pret afisat la locul de vanzare de 7,15 lei, pret incorect in raport cu pretul unitatii de produs si anume de 1,39 lei - pretul corect fiind de 6,95 lei.

In cadrul SC Romania Hypermarche SA municipiul Bucuresti se comercializau pachete promotionale alcatuite din 8 iaurturi cu fructe a 125g (4 iaurturi cu capsuni 2,6% grasime + 4 iaurturi cu piersici si caise 2,6% grasime) Zuzu ce au inscriptionat pe ambalajul comun „Oferta speciala 6+2/ 8 la pret de 6” si un pret afisat la locul de vanzare de 7,06 lei, pret incorect in raport cu pretul unitatii de produs si anume 1,12 lei - pretul corect fiind de 6,72 lei.

 


Toate actualitatile