English Romana
SONDAJ

Exista coruptie in retailul modern?

  • Da
  • Nu
  • Nu stiu
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale impotriva Kaufland, Lidl si Mega Image

13/07/2017 07.21

Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, printr-un comunicat de presa, informeaza ca a demarat un „studiu comparativ al produselor alimentare susceptibile de dublu standard”. In prima faza, „în perioada 19 - 26 iunie 2017”, o echipa „formata din specialisti din cadrul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, ai Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor s-a deplasat la Maastricht (Olanda), Aachen (Germania) si Bruxelles (Belgia)”.

„Delegatia României a prelevat produse alimentare din magazinele care au fost selectate în functie prezenta lor în statele mai sus mentionate si în România, precum si de produsele identice care se regasesc pe rafturile magazinelor din tarile vizate: LIDL – Germania si Olanda; KAUFLAND – Germania; Belgia – DELHAIZE (Mega Image –România)”.

 

Din start, comunicatul M.A.D.R ridica mai multe semne de intrebare:

 

De ce s-a facut prelevarea probelor doar din Olanda, Germania si Belgia?

Franta sau Anglia, doua tari cu economii puternice si piete de retail extrem de mature nu au intrat in selectia operata de M.A.D.R. Spania a fost la randul sau omisa din aceasta lista. Italia a scapat si ea de ochiul vigilent al autoritatilor romane desi in ultimii ani s-a aflat in centrul unor scandaluri internationale legate de falsificarea uleiului de masline.

 

Doar Lidl, Kaufland si Mega Image? Cum si pe ce criterii au fost selectate cele trei lanturi de retail?  

Mentionarea Kaufland, Lidl si Mega Image in comunicatul M.A.D.R. inainte de finalizarea analizelor, pare sa anticipeze concluziile finale. Argumentele ministerului de resort nu stau in picioare. De ce sa trimiti o echipa de specialisti in Germania sa preleveze probe doar din Kaufland si Lidl cand acolo functioneaza de ani buni si Penny Market si Selgros si Metro, lanturi de retail prezente si ele pe piata romaneasca. In Belgia, tara de origine a Grupului Delhaize (Mega Image), exista o puternica retea de magazine sub brandurile Carrefour la fel cum exista si Cora. Ba chiar si Lidl si Metro sunt prezente aici. Iar in Olanda, pe langa Lidl, mai exista si Metro. Plus liderul de piata Albert Heijn. Chiar daca acesta nu este prezent in mod direct in Romania, asocierea sa cu Grupul Delhaize produce deja efecte si in tara noastra.  

 

Sunt vizate brandurile private ale Kaufland, Lidl si Mega Image?

Standardul dublu, fenomen semnalat in premiera de Cehia si Slovacia, viza doar brandurile de producator. Nimeni nu a incriminat pana acum brandurile private. De ce? Simplu. Prin definitie, brandul privat este un brand de retailer, acesta dezvoltand produse functie de profilul clientilor sai si specificul pietelor pe care este prezent. Ce rost are asadar sa trimiti ditamai delegatia in Olanda doar ca sa cumpere cateva produse dintr-un magazin Lidl? Recunoscut pentru politica sa agresiva de brand privat, Lidl nu exceleaza in branduri de producator. Putinele produse sub branduri internationale aflate acum pe rafturile magazinelor din Romania sunt in cea mai mare parte importuri proprii ale retailerului, preluate din sortimentatia germana. Prezenta delegatiei romane la Maastricht, intr-un magazin Lidl, lasa sa se inteleaga ca in vizorul autoritatilor romane s-ar afla si brandurile private. Ceea ce explica oarecum selectia celor trei lanturi de retail. Strategiile de brand privat derulate de Lidl, Kaufland si Mega Image impun astazi trenduri pe piata romaneasca, setand noi standarde de calitate si modificand obiceiuri de consum. Paradoxal, politica agresiva a celor trei retaileri nu a atras replici din partea Carrefour, Cora, Auchan sau Metro. Doar Penny Market ce mai tine pasul cu ei.

 

In cadrul actiunii initiate de M.A.D.R in Germania, Olanda si Belgia au fost identificate si prelevate 29 de probe (preparate din carne, preparate din lapte, conserve de peste, ciocolata), acelasi numar de probe fiind prelevat si din România. Dupa revenirea în tara, în perioada 28-29 iunie 2017, aceeasi echipa de specialisti a efectuat actiuni de prelevare a produselor identice prelevate din Belgia, Olanda si Germania, comercializate pe piata din România.

Potrivit M.A.D.R., dupa finalizarea analizelor de laborator si emiterea buletinelor de analiza se va întocmi un raport final privind rezultatele studiului comparativ, raport ce va fi adus la cunostinta opiniei publice.

Nu ne ramane asadar decat sa asteptam cu rabdare si interes, rezultatele acestui studiu comparativ.

ec. Florin Frasineanu

 

Va recomandam sa cititi si:

FrieslandCampina, intr-o strategie dublu standard pe cascavalul Gouda - 26/06/2017 

La Judecata de Apoi a buyerilor: Raureni Zacusca picanta - 29/03/2016

Retete consacrate sau produse contrafacute? - 09/05/2016

Industria alimentara preia modelul Hexi Pharma - 07/11/2016

 

 

 


Toate actualitatile