English Romana
SONDAJ

Exista coruptie in retailul modern?

  • Da
  • Nu
  • Nu stiu
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

La Judecata de Apoi a buyerilor: Produse cu dublu standard la Kaufland, Metro si Profi

15/05/2017 19:46

A fost suficienta o scanteie pentru ca Romania sa arate cu degetul spre companiile multinationale care trimit in tara noastra tot ce au ele mai prost. Institutiile statului au sarit ca arse, numind comisii si comitete care sa ancheteze acuzatiile aparute peste noapte. In goana dupa rating, televiziunile comerciale si-au trimis emisari la cumparaturi prin occident, uitand saracii de ei ca raul este chiar sub ochii nostri. Si nu de ieri de azi ci de ani buni. Sau crede cineva ca in toata aceasta vanatoare dupa vrajitoare companiile autohtone sunt curate ca lacrima? In definitiv modelul Hexi Pharma este o inventie romaneasca. Am demonstrat in nenumarate randuri duplicitatea producatorilor romani, dispusi la orice compromis in materie de calitate doar de dragul profitului propriu. La tot acest dosar, adaugam astazi o noua fila, prin "mila" Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.

 

Iesita brusc din letargie, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor pare sa isi fi adus aminte in ceasul al 12-lea de menirea ei fundamentala. Intr-un impresionant si stufos comunicat de presa, respectiva institutie a statului roman, loveste in stanga si in drepta, fara mila, calcand peste propriile-i reguli. Avem asadar vinovati, sunt numite branduri. Sa fi apus oare regula tacerii sau e vorba doar de un nevinovat foc de paie? Sa speram ca nu!

Si pentru ca surpriza sa fie totala, ANPC mai baga si mana in punga si plateste cateva analize Larex, asta asa ca sa demonstreze fara drept de apel culpa companiilor prinse in flagrant. Vorbim in cazul de fata doar de produsele la care ANPC a gasit diferente fata de standarde. Si nu sunt putine. Un control tematic, derulat in luna martie, pe categoria produselor lactate a scos la iveala date surprinzatoare: „3,8% dintre esantioanele prelevate de produsele lactate existente la comercializare prezentau parametrii fizico-chimici neconformi, respectiv, cu continuturi de grasime lactata, umiditate sau sare diferite fata de cele impuse prin acte normative sau declarate de producatori prin etichetare”.

In culpa, nume grele din retailul modern: Kaufland, Metro si Profi. Daca in cazul Kaufland e vorba de un produs sub brand de producator, la Metro si Profi, ANPC a gasit produse sub brandurile proprii Aro si Proxi. Citam din comunicatul ANPC:

 „Telemea maturata BACIUL 400 g, producator SC MERIDIAN AGROIND SRL Ramnicu Sarat, judetul Buzau, comercializata de Kaufland Romania SCS Bucuresti - Supermarket Focsani prezenta continutul de apa de 68,8% fata de max. 57% prevazut, continutul de grasime raportat la substanta uscata de 22,4% fata de minimum 40% prevazut, continutul de proteine de 16,2% fata de minimum 17,5% prevazut, confirmat prin Raportul de Expertizare seria B nr.013029/03.04.2017, emis de LAREX Bucuresti.

Produsul telemea de vaca Aro, data durabilitatii minimale 11.05.2017, lot. 703031105 produs de SC Productie Milkcom SRL - Covasna prezenta parametrul grasime/substanta uscata determinat 38,9% fata de prevazut: min.42%, confirmat prin Raportul de Expertizare seria B nr.012922/29.03.2017, emis de LAREX Bucuresti.

Produsul „Unt de masa PROXI tip B 65% grasime”, data durabilitatii minimale 15.04.2017, distribuitor SC PROFI ROM FOOD SRL Timisoara, comercializat de SC PROFI ROM FOOD SRL Alexandria, prezenta proportia de grasime de 62,6%, fata de 65% prevazut, confirmat Raport de expertizare Seria B nr. 012873 din 28. 03. 201, emis de LAREX Bucuresti”.

Cu expertizele Larex pe masa, e greu sa mai faci contestatie impotriva sanctiunilor stabilite. Controalele intreprinse de ANPC confirma ceea ce se stia de ani buni: producatorii romani nu sunt straini de strategia „dublu standard”, deprecierea calitativa a produselor fiind facuta cu buna stiinta. O explicatie ar fi profitul. Ca sa rezisti in retailul modern nu e usor. Si nici ieftin. Taxele de raft exista in continuare, iar presiunea pretului este omniprezenta. In aceste conditii, e tot mai greu sa obtii profit. Parghiile aflate la indemana companiilor producatoare sunt tot mai putine. Deprecierea calitativa ramane in top, calculul fiind simplu: „nu ne verifica nimeni”. O afirmatie care se dovedeste – din pacate – plina de adevar. Lanturile de retail nu mai sunt un filtru in calea produselor contrafacute. Pe rafturile marilor magazine se poate ajunge tot mai usor, verificarile fiind minime. Chiar si in cazul brandurilor private.

Culpa in care se regasesc Metro si Profi confirma lipsa de interes a buyerilor de marca privata fata de produsele proprii. Teoretic, acestea apartin retailerilor, ei fiind cei care emit caietul de sarcini pentru fiecare produs in parte. Si tot ei au obligatia sa faca verificari periodice, clauza fiind bine prinsa in contractele de brand privat. Ca nu se intampla asa, e o alta problema. Tot mai putine sunt cazurile in care lanturile de retail isi mai pierd timpul sa emita caiete de sarcini, functie si de cerintele consumatorilor. Totul este pe repede inainte. Retailul cere un pret, iar producatorul face pe dracu’n patru sa scoata produsul la pretul cerut. Calitatea poate sa mai astepte. Moralitatea este zero, la fel si deontologia. Nimeni nu se mai gandeste ca respectivele produse pot ajunge pe mesele unor oameni nevoiasi. Conteaza profitul si nimic mai mult.

 

In loc de epilog

Intr-o tara normala, in care respectul fata de consumator este pe primul plan, a doua zi dupa rezultatele unui astfel de control, telemeaua maturata Baciul ar fi fost delistata. Metro si Profi si-ar fi retras din magazinele proprii produsele incriminate, anuntandu-si consumatorii – prin intermediul unor comunicate de presa - ca pot primi banii inapoi. Credem insa ca mergem prea departe...

ec. Florin Frasineanu

 

Nota brandprivat.ro – Ne incearca asa, o curiozitate. Oare respectivii buyeri se simt vinovati? Macar asa, putin acolo, cam cat diferenta procentuala gasita sub standardele de produs.

 

Va recomandam sa cititi si:

La Judecata de Apoi a buyerilor: Raureni Zacusca picanta - 29/03/2016 

La Judecata de Apoi a buyerilor: Retete consacrate sau produse contrafacute? - 09/05/2016

La Judecata de Apoi a buyerilor: noi derapaje in folosirea logo-ului „reteta consacrata”. Sana sau sana de baut? - 13/06/2016

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a verificat etichetarea „Reteta consacrata” pentru cascavalurile Rucar si Dalia produse de Five Continents Group - 14/06/2016

Premiera sau minciuna grosolana? Parizer cu carne de vita si ardei sub brandul Camara noastra. De la Lidl - 27/09/2016 

La Judecata de Apoi a buyerilor: Industria alimentara preia modelul Hexi Pharma - 07/11/2016

La Judecata de Apoi a buyerilor: Incompetenta sau coruptie? - 08/05/2017

 

 

 


Toate actualitatile