English Romana
SONDAJ

Exista coruptie in retailul modern?

  • Da
  • Nu
  • Nu stiu
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Kovács Beáta, CBA Nord Vest: „Partenerii francizati CBA isi pastreaza autoritatea manageriala”

22/12/2014 21:58

Expansiunea accelerata a lanturilor internationale de retail ridica practic, cu fiecare nou magazin deschis, o tot mai mare presiune asupra comerciantilor independenti. Multi au depus armele, fie iesind definitiv din comert, fie optand pentru subinchirierea spatiilor detinute schimband implicit si destinatia acestora. Este insa oare retailul modern atat de infricosator? Pe o piata nationala in care comertul traditional mai detine inca o cota de aproape 50% e greu de crezut ca nu mai exista solutii.

 

Aruncat aproape in derizoriu, dupa esecul brutal al formatului Mic.ro, modelul de asociere a comerciantilor individuali revine incet in prim plan, fiind de aproape trei ani parte din strategia de expansiune a catorva lanturi internationale precum Delhaize sau Carrefour. In acelasi timp insa, golul lasat de disparitia Mic.ro a fost repede umplut de formatul LaDoiPasi al celor de la Metro, ca o alternativa oferita comerciantilor individuali in batalia cu marile lanturi internationale. Putini stiu insa ca pentru piata romaneasca, modelul asocierii comerciantilor individuali nu este deloc unul nou. Din contra el are vechi state de serviciu, primele magazine fiind deschise inca din 2002 sub sigla CBA. O sigla care nu doar ca a rezistat in timp ci a reusit sa isi consolideze reputatia, castigand incet dar sigur cote de piata si, ceea ce este mai important, increderea comerciantilor individuali.

 

Ce inseamna astazi conceptul CBA si care sunt punctele sale forte pe piata romaneasca? Sunt doar doua dintre intrebarile pe care le-am adresat doamnei Kovács Beáta – Sef serviciu marketing si comunicare, in cadrul CBA Nord Vest, intr-un interviu exclusiv, marca brandprivat.ro

 

 

CBA  a deschis in premiera un drum pe piata romaneasca atunci cand pentru multi expansiunea lanturilor internationale de retail era departe de agresivitatea perioadei actuale.   

Franciza CBA a fost lansata in Romania in anul 2002 si isi desfasoara activitatea implementand modelul occidental, oferind magazinelor o alternativa in retail, achizitii, imagine si promotii comune. CBA Nord Vest si-a inceput activitatea intr-un spatiu de depozitare de  2000 m². In urma extinderii, in anul 2010, depozitul logistic s-a mutat intr-o locatie nou construita cu o suprafata de 6500 m², care dispune de spatii ultramoderne de depozitare si de un depozit frigo de 1800 m².

Reteaua Privat s-a infiintat in 2013 si este al doilea brand al societatii CBA Nord Vest, conceput pentru a franciza magazinele de format mic.

Asadar un centru logistic propriu, menit sa sustina ca un adevarat cap de pod pentru intreaga zona a Ardealului, intreaga structura a celor doua retele.  

Centrul logistic isi deserveste clientii in mod direct atat in judetul Satu Mare cat si in alte 11 judete: Alba, Arad, Arges, Bihor, Caras Severin, Cluj, Harghita, Maramures, Salaj, Timis si Suceava, dispunand de parc auto propriu. Pe acest areal de 12 judete, CBA Nord Vest prin depozitul logistic deserveste magazinele afiliate, care functioneaza ca firme independente si alte peste 400 de societati prin contracte de colaborare.

Numarul magazinelor francizate CBA este de 158, iar magazinele Privat sunt in numar de 85. Magazinele CBA au suprafata cuprinsa intre 150 – 1000 m², forma de comert cu autoservire, iar cele Privat, intre 40 – 140 m², forma lor de comert este autoservire, semiautoservire sau servire asistata.

CBA04

Expansiunea retailului modern poate fi privita ca o amenintare pentru CBA?

Aceasta expansiune nu poate fi ignorata, dar magazinele CBA ofera consumatorilor promotii, sortimentatie bogata, marci private si nu in ultimul rand servicii de calitate, toate acestea facand si mai palpabil mesajul nostru: „Solutia ta zilnica!”

Conceptul CBA este conceput ca o alternativa viabila pentru retailul traditional, prin care magazinele dobandesc o imagine comuna, dar isi pastreaza autoritatea manageriala.

Cand vorbiti despre pastrarea autoritatii manageriale la nivelul magazinelor partenere, la ce va referiti concret? Isi pot acestea stabili singure cifra de afaceri, numarul de personal, sortimenatia, programul de functionare?

Magazinele francizate se afla in diferite zone ale tarii, fapt ce afecteaza obiceiurile de consum al cumparatorului final. Cunoscand aceste obiceiuri, magazinele partenere isi stabilesc singure atat programul de functionare, cat si numarul de personal cu care pot deservi perfect clientii. In ceea ce priveste gama de produse din magazin, centrul stabileste sortimentatia minima pentru produsele CBA si First Price, in functie de suprafata de vanzare si cifra de afacere a magazinului. Restul sortimentatiei este stabilit de magazin in functie de necesitatile clientilor.

Ce oferiti practic micilor comercianti la intrarea in sistemul CBA?

Oferta noastra poate fi grupata in doua mari parti. Prima, extrem de vizibila tine de imaginea magazinului:  

  • Aspect unitar ce consolideaza identitatea magazinului potrivit standardelor CBA
  • Gama larga de produse marca proprie si First Price
  • Promotii atractive periodice
  • Revista publicitara lunara (finantata in totalitate de centrul CBA), distribuita in cele 12 judete si tiparita in 140.000 de exemplare.
  • Etichete de pret si pungi personalizate, ca si instrumente utilizate in vederea promovarii brandului CBA.

A doua categorie este menita sa sustina activitatea de vanzare, integrand-o astfel in strategia comerciala CBA prin:

  • Achizitii comune la nivel national
  • Contracte nationale comune
  • O gama sortimentala vasta in toate categoriile de produse, oferind astfel magazinelor posibilitatea reducerii numarului de furnizori

Cum sunt folosite achizitiile centralizate la nivel de retea astfel incat ele sa vina in sprijinul micilor comercianti?

Contractele comerciale nationale semnate la nivel de franciza vin in sprijinul micilor comercianti cu preturi si conditii avantajoase, conditii la care in mod individual nu ar avea acces.

Exista posibilitatea ca magazinele sa se aprovizioneze si individual, de la terti furnizori sau trebuie sa acceseze doar articolele si furnizorii agreati?

Magazinele au libertate deplina in ceea ce priveste aprovizionarea, ele achizitioneaza produsele CBA si First Price de la centrul logistic, iar restul sortimentatiei o pot achizitiona de la noi, de la partenerii contractati la nivel national, sau de la terti.

Odata intrat in sistemul francizei CBA comerciantul beneficiza si de know-how-ul companiei?

Ulterior, in afara consultantei de vanzari permanente, oferim partenerilor francizati asistenta juridica si financiar – contabila, solutii de merkantizare. Departamentele de marketing si vanzari, viziteaza magazinele periodic oferindu-le consultanta de afaceri si de trade marketing.

Ce credeti ca ar mai trebui adaugat la capitolul avantaje, intr-o raportare directa la lanturile concurente?

  • Taxa de franciza este zero
  • Investitia initiala de rebrenduire este minimala
  • CBA este un brand recunoscut la nivel international
  • Diferentiere fata de magazinele concurente

Va confruntati cu situatii in care micii comercianti vor sa intre in sistemul CBA renuntand la eventuale parteneriate existente?

Da, sunt numeroase cazuri cand comerciantii recunosc avantajele francizei CBA, renuntand astfel la alte parteneriate existente.

CBA02

Pentru multi consumatori atunci cand vorbim despre brandurile private, CBA este brandul cel mai cunoscut, el identificandu-se practic cu brandul retelei. Aveti insa si noutati.

Pe langa brandul CBA lansat pe piata romaneasca in 2002, CBA Nord Vest a lansat in 2013 si brandul PRIVAT. In plus, CBA Nord Vest detine si o gama vasta de produse food si non-food, numite produse First Price, produse care sunt comercializate doar de CBA Nord Vest, dar nu sunt branduite cu sigla CBA sau Privat.

La momentul aparitiei sale, brandul privat CBA isi baza sortimentatia pe importuri, multe fiind provenite din Ungaria. Au trecut de atunci 12 ani. Ce s-a schimbat?

E adevarat. Majoritatea sortimentatiei de brand privat a provenit din import, dar in ultimii ani am reusit sa perfectam fabricarea in Romania a mai multor produse marca proprie, atat cu producatori zonali, cat si nationali. Va pot exemplifica aici liniile de produse lansate in categorii precum condimente, conserve, lactate sau mezeluri.

Cum decideti dezvoltarea unor proiecte locale de brand privat si ce conditii trebuiesc indeplinite atat la nivel de furnizor cat si de articol.

Gama de produse brand privat comercializata de noi este vasta, dar inca nu acopera toate nivelurile de pret, in toate categoriile de produse. In consecinta, produsele brand privat noi, vor acoperi nisele existente in oferta noastra.

Analizand piata locala si internationala precum si necesitatile consumatorilor, deschidem proiecte noi pentru brand privat, dezvoltand gama de produse frigo, food si non-food.

Acordam mare atentie calitatii acestor produse, pentru a nu periclita imaginea unui intreg brand. Nu dorim sa lansam produse de calitate inferioara, doar pentru a avea cel mai mic pret.

Ce planuri exista pentru brandurile private stiut fiind ca acestea pot fi un as important in maneca oricarui retailer atunci cand e vorba de diferentiere dar si de fidelizarea unor categorii de consumatori?

Cresterea gamei de produse marca proprie este o prioritate pentru noi, in colaborare cu producatorii autohtoni, acest segment oferind o posibilitate de crestere reala, in viitorul apropiat. Practic, colaborand cu producatorii romani in realizarea brandurilor private, consolidam economia nationala.

Cand va referiti la consolidarea economiei nationale aveti in vedere si exportul unor produse brand privat? 

Categoric. In urma colaborarii cu Scandia Food Sibiu am reusit sa exportam in Ungaria pateuri si conserve sub marca PRIVAT. Pentru noi si implicit si pentru compania producatoare, este o reusita stiut fiind ca Ungaria este o piata pretentioasa atunci cand vine vorba de produse alimentare.

Teoretic, brandurile private CBA si PRIVAT pot fi gasite doar in magazinele afiliate. Exista insa in cadrul CBA si unitati de vanzare en-gros prin care aceste produse pot ajunge intr-un numar mult mai mare de magazine. Cum functioneaza acestea?

Avem parteneri francizati care detin si astfel de unitati. La inceputul lunii septembrie 2013, si CBA Nord Vest a deschis primul magazin de tip „Cash&Carry", numit „C+C”, in municipiul Satu Mare, b-dul. Lucian Blaga nr.400. CBA ofera tuturor comerciantilor carduri de fidelitate si promotii atragatoare. Rafturile magazinului C+C gazduiesc o gama larga de produse la preturi atractive, atat pentru comercianti, cat si pentru persoane fizice.

Privind cifra de afaceri inregistrata de CBA in ultimii ani, nu am spune ca ati trecut printr-o perioada de criza, evolutia acesteia fiind in crestere constanta.

In anul 2010, compania noastra a avut parte de un asa zis „restart”, prin schimbarea politicii manageriale. Daca in 2010, cifra de afaceri a fost de 22.5 mil. lei, dupa cresteri succesive an de an, preconizam incheierea anului 2014 cu o cifra de afaceri de aprox. 61 mil. lei, in conditiile in care nu a crescut considerabil numarul de clienti deserviti, ci numarul de parteneri afiliati, zonele de distributie si vanzarea/magazin. Aceste cifre se refera doar la CBA Nord Vest, magazinele partenere avand administrari proprii, cifrele acestora, noi doar le monitorizam.

Comertul online este pe val. Aveti o strategie in acest sens?

Din 2013 oferim partenerilor nostri un site e-comert, prin care ei pot lansa comenzi on-line, pot accesa stocurile depozitului logistic, primesc informatii cu privire la soldurile proprii sau pot verifica istoricul comenzilor. Este o forma foarte practica din multe puncte de vedere, numarul clientilor care folosesc aceasta oportunitate crescand simtitor in acest an. De anul viitor intentionam sa oferim posibilitatea accesarii unei intrafete, care sa permita transformarea facturilor noastre in note de receptie, la client, doar printr-un simplu click, transformand astfel o munca de cateva ore in secunde.

Si o ultima intrebare: ce planuri aveti pentru noul an care sta sa inceapa?  

In 2015 intentionam sa dezvoltam francizele CBA si PRIVAT in judetele Arad, Cluj si Timis, precum si deschiderea unui nou magazin de tip „Cash&Carry” in municipiul Arad.

Va multumesc si va doresc mult succes!

ec. Florin Frasineanu

 

CBA03 

 


Toate actualitatile