English Romana
SONDAJ

Exista coruptie in retailul modern?

  • Da
  • Nu
  • Nu stiu
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Cand primul este de fapt al doilea. Auchan reconfigureaza harta retailului in zona Bucur-Obor

02/08/2017 22:33

"Magazinul nu se va numi Auchan, ci vom inventa un nume pentru el". Declaratia plina de umor apartine Marianei Dragan, director de comunicare al Auchan Romania si a fost facuta in anul de gratie 2007, cu doar cateva luni inaintea deschiderii primului supermarket al grupului francez. Intr-un ton mult mai serios, Regis Mougel, director general la acea data al Auchan Romania, preciza: "In supermarketul pe care-l deschidem in septembrie vom avea opt mii de produse, toate vor fi vandute cu discount".

Ei bine, toata aceasta poveste se intampla in primavara anului 2007, data la care Auchan Romania urma sa preia spatiul comercial din incinta Julius Mall Timisoara, ramas liber in urma falimentului Univers’all. Cateva luni mai tarziu, la inceput de septembrie, Auchan taia panglica primului sau supermarket* romanesc (n.r. supermarketul deschis de Auchan in septembrie 2007 in incinta Julius Mall Timisoara a fost al doilea magazin romanesc, dupa hypermarketul din cartierul bucurestean Titan). O solutie de criza, menita sa ofere temporar o minima functionalitate respectivului spatiu comercial, decazut prea devreme din functia de ancora a celui mai mare mall din Banat. Totul a durat mai bine de un an, extinderea mallului timisorean facilitand transformarea supermarketului in hypermarket Auchan. Este inutil sa precizam ca toata aceasta solutie de criza a fost facturata furnizorilor, initial acestia platind pentru deschiderea supermarketului pentru ca ulterior, un an mai tarziu, sa achite si diferenta.

 

10 ani mai tarziu, Auchan revine la prima sa dragoste. Contractul de inchiriere parafat cu societatea Bucur Obor SA va aduce practic un nou supermarket intr-o zona centrala a capitalei Romaniei. La prima vedere avem un win-win. Bucur Obor SA castiga nu doar bani ci si vad comercial. Deschiderea Veranda Mall a rescris zonele de trafic. Bucur Obor a pierdut chiriasi importanti. Sa nu uitam ca celebrul McDonald’s, loc de intalnire zilnica pentru mii de bucuresteni, s-a mutat in nou deschisul mall Veranda. De cealalta parte, Auchan castiga la capitolul distributie numerica. Un spatiu inchiriat inseamna o investitie minima, ce poate fi recuperata rapid pe seama furnizorilor.

Un supermarket Auchan in spatiul Bucur-Obor rescrie practic harta de retail a intregii zone. Vom asista la un nou razboi al preturilor ce va intensifica presiunea asupra furnizorilor. Sa nu creada cineva ca germanii de la Kaufland sau francezii de la Carrefour vor privi cu ochi buni sosirea Auchan. Deschiderea Veranda a pus deja o prima presiune pe jucatorii prezenti. Cine trece prin zona nu poate sa nu remarce agresivitatea panotajului. Kaufland isi semnalizeaza prezenta si anunta periodic promotii punctuale pe diferite articole. Carrefour vine la randul sau cu replici, plusand la capitolul servicii in speranta ca doar-doar ii va convinge pe pensionari sa-i treaca pragul si sa coboare zilnic zecile de scari in cautarea celor mai mici preturi. Disputa dintre mai marii retailului nu se va opri insa aici. Sa nu uitam ca in zona se afla si cateva magazine Mega Image. Unul chiar peste drum, in fostul spatiu G’Market. Efecte negative se vor resimti si in vanzarile supermarketului LaDoiPasi din soseaua Stefan cel Mare, singurul gestionat direct de Metro Romania. Nu in ultimul rand, pe lista perdantilor poate fi trecut si magazinul Anabella, preluat cu surle si trambite de la Mega Image. Lucrurile insa nu se vor opri aici. Pentru ca in definitiv, pe langa presiunea exercitata asupra producatorilor, razboiul preturilor va lovi direct si in micii comercianti. Iar piata Obor, aflata la doar cateva sute de metri distanta, e plina de mici magazine ce incearca sa supravietuiasca.

 

In loc de concluzii

Dupa ce a incheiat anul 2016 pe pierdere, Auchan incearca cu orice pret sa revina. Implementarea primelor magazine MyAuchan este urmata iata, de intrarea retailerului pe formatul de supermarket. Hypermarket, proximitate, supermarket. De la unu la trei formate in doar cateva luni. Ambitios, nimic de zis. Multiformatul nu este insa la indemana oricui. Iar exemplul cel mai elocvent vine dinspre Carrefour. Retailerul are in prezent atatea formate in ograda proprie incat pare sa le fi uitat numarul. Cat despre rezultate, ele intarzie sa apara.

Deocamdata, managerii Auchan viseaza frumos. Intelegem ca exista fonduri suficiente pentru toate aceste proiecte, plus sustinere din partea centralei franceze. Succesul insa nu sta in bani ci in oameni. Iar aici poate fi marea problema.

ec. Florin Frasineanu

 

 


Toate actualitatile