English Romana
SONDAJ

Exista coruptie in retailul modern?

  • Da
  • Nu
  • Nu stiu
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Bananele, intr-un nou razboi al preturilor. Cine are de castigat?

12/07/2017 18_41

Pentru consumatorul roman, bananele au fost, sunt si vor ramane un etalon al pretului mic. Sunt zeci de articole la care nu stim pretul, desi le consumam zilnic. La banane insa suntem doctori. Aproape oricine stie pretul zilei, multi fiind chiar in stare sa eticheteze drept scump un magazin care a „indraznit” sa puna un ban in plus in speranta unui profit iluzoriu. Periodic, bananele devin subiect de disputa intre mai marii retailului, actiunile lor lovind fara mila atat pe verticala cat si pe orizontala. O batalie surda, fara scupule, doar pentru imagine.

 

Ultimele actiuni majore derulate zilele acestea par sa fi pornit de la Kaufland. Promotia intaiului retailer al tarii arunca brusc pretul la 3,49 lei. In replica, Profi, discounterul care se incapataneaza sa tina preturile mici, pluseaza si coboara la 3,29 intr-o actiune punctuala, cu sustinere pe TV. Sfarsit? Nici vorba. Riposta vine de la Lidl. Calcati pe coada, germanii mai scad din marja si coboara sub palierul propus de Profi cu 10 bani: 3,19 lei pret de vanzare in Lidl, fara reclama TV. Suntem iata o tara a paradoxurilor, bananele aduse de la mii de kilometri departare fiind mai ieftine decat rosiile autohtone.

 

Cum se explica palierul minim de pret?

O scurta radiografie a pretului din Lidl ne duce spre 2,00 lei/kg, pret de achizitie. Greu de imaginat dar nu imposibil. Si asta datorita originii. Bananele ce fac obiectul actiunilor actuale pe pret provin din Martinica si Guadelupa, insule incluse in Teritoriile Franceze de peste Mari. Un departament administrativ in cadrul Frantei, ce se supune legilor din Hexagon. Nu este de mirare ca agricultura din cele doua insule este sustinuta de guvernul francez, prin politici si taxe speciale.

 

Sa ne asteptam la o riposta franceza?

Pana in acest moment, actiunea Lidl pare sa fi trecut neobservata. O liniste suspecta domneste in barca franceza. Nicio reactie la Auchan sau Cora. Extrem de atent la actiunile concurentei, mai ales atunci cand vine vorba de cel mai mic pret din piata, Carrefour tace. Nicio reactie oficiala, nicio schimbare la raft. Pretul din hyperurile Carrefour a ramas blocat la 3,99 lei si nu sunt semnale ca ar urma vreo replica. S-a epuizat oare agresivitatea Carrefour sau retailerul are nevoie si de putina profitabilitate?

 

 


Toate actualitatile