English Romana
SONDAJ

Credeti ca pretul uleiului de floarea soarelui va cobori sub 3,50 lei?

  • Da
  • Nu
  • Nu stiu
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Ambalaje alimentare cu sigla FSC   

27/03/2012 13:27

Recunoscuta si apreciata pe plan mondial, sigla FSC incepe sa se regasesca tot mai des pe diferite produse din industria ambalajelor de carton sau a mobilei. Certificarea FSC se obtine greu iar standardele pentru atestarea unui producator sunt extrem de riguroase. Organizatia care le acorda, Forest Stewardship Council, a fost creata in 1993, fiind de fapt un ONG international al carui scop principal urmareste exploatarea responsabila a padurilor. Toti producatorii care aplica pentru aceasta atestare trebuie sa faca dovada clara a unei politici in deplina concordanta cu valorile economice, sociale si de mediu, specifice unei dezvoltari durabile. Materia lor prima trebuie sa provina numai din exploatari forestiere avizate, in care toate procedeele de taiere, exploatare si reimpadurire sunt la randul lor atent monitorizate.

Odata obtinuta certificarea, producatorii au dreptul sa isi certifice produsele prin aplicarea pe acestea a siglei organizatiei dar si a codului lor de producator. In timp insa certificarea FSC trebuie confirmata periodic iar producatorii se supun unor controale ale organizatiei, ca o dovada suplimentara ca politica lor este ferma.

Pe piata romaneasca au aparut in urma cu cateva luni, primele produse fabricate din hartie si carton FSC. Ele au fost dezvoltate de catre grupul Delhaize in categoria batistelor igienice si pot fi cumparate din magazinele Mega Image, sub brandul privat Delhaize Eco. Recent insa am intalnit astfel de articole si in categoria produselor alimentare. Ambalajele folosite pentru acestea provin de la producatori germani de carton atestati FSC.

 

Produse alimentare in ambalaje FSC

Produsele existente in piata, cinci la numar, sunt dezvoltate de catre retele Kaufland si Lidl pentru alimente lichide, sub propriile lor branduri private. Atat producatorii cartonului folosit la confectionarea ambalajelor cat si producatorii respectivelor alimente provin din Germania. 

Kaufland a dezvoltat in ambalaj FSC un articol din categoria laptelui cu arome, sub brandul propriu Milblu. O decizie interesanta daca luam in considerare ca pe plan mondial pretul de productie pentru cartonul certificat FSC este superior fata de pretul unui carton normal. O diferenta minima dar care poate sa conteze mult in pretul final de raft pentru orice produs ambalat intr-un astfel de carton. Si totusi intr-o monitorizare a pietei laptelui UHT efectuata de catre Sales Consulting in intervalul 20-24 februarie, pretul de raft pentru Milblu Lapte cu ciocolata 500 ml a fost cu aproape un leu mai mic decat pretul unor produse similare existente in magazinele concurente.

 

Lidl detine cele mai multe articole

In reteaua magazinelor Lidl regasim in prezent cel mai mare numar de articole, patru, dezvoltate in doua categorii diferite. Privita din afara, strategia Lidl poate surprinde. 

Vorbim totusi de un discounter pentru care pretul de raft este extrem de important. Poate procentul nu reprezinta mult in pretul final dar de ce si-ar crea singur un retailer probleme de genul acesta? Raspunsul pare sa fie in atentia sporita pe care Lidl o acorda produselor sale dar si intr-o posibila implicare in proiecte de mediu. Iar daca analizam mai atent observam ca eventuala diferenta de pret poate fi usor eliminata prin negociere dar si prin forta retelei pe care o are in spate retailerul german.

Dintre cele patru articole mentionate, trei se regasesc in categoria vinuri. Sub brandul propriu Caveneta, Lidl propune clientilor sai trei soiuri de vin - alb, rosu si rose - ambalate in cutii de carton de cate 1,5l. 

 

Cel de-al patrulea articol intalnit in reteaua Lidl a fost un nectar multivitamine, ambalat la fel la cutie de 1,5l sub brandul privat Linessa, un brand ce propune consumatorilor o gama de produse alimentare light, dintre cele mai diverse. Brandul a fost subiectul unei campanii promotionale derulata de Lidl in primele saptamani ale acestui an sub genericul "E usor sa traiesti sanatos!". Desi marea majoritate a articolelor Linessa au fost prezente in magazine doar pe durata respectivei promotii, nectarul multivitamine a ramas listat in sortimentatia permanenta.

 

Sunt ambalajele FSC o oportunitate de piata?

Pe termen lung cu siguranta acest gen de ambalaje reprezinta viitorul. Tot multe tari europene au inclus protectia mediului pe primul punct in strategia lor politica si economica. De asemenea sunt tot mai multi consumatori ce cauta astfel de produse si implicit, le sustin prin deciziile lor de cumparare. Sunt elemente ce nu pot fi neglijate de catre retaileri in strategia lor de fidelizare a clientilor. De aici insa si pana la generalizarea conceptului la nivel european poate fi cale lunga.  

Vorbim totusi de tari si de mentalitati diferite. Dovada ca toate produsele existente pe rafturile magazinelor din Romania provin acum de la producatori germani si au fost dezvoltate de catre lanturi de retail germane. Faptul ca singurele produse existente in piata sunt branduri private nu poate decat sa ne bucure. Surprinde insa absenta totala a produselor sub branduri de producator, mai ales ca piata romaneasca e plina de produse ale unor companii internationale, multe cu un rol activ in proiecte de mediu. Suntem constienti ca fiecare isi stabileste strategia in functie de prioritati si de specificul pietelor pe care actioneaza. Ramanem insa optimisti si ne pastram speranta ca in curand vom gasi cat mai multe astfel de produse atat sub brand privat cat si sub branduri de producator.

Florin Frasineanu 

 

Va recomandam sa cititi si:

Eticheta Forest Stewardship Council (FSC) - 17.11.2011 

 

 

 

 

 

 


Toate actualitatile